Framtida Friskusar | barn och unga i fokus

Hälsa och utveckling för barn och ungdomar.

Ut och lek!

Kommentering avstängd

Att leka är otroligt utvecklande för barn. Såväl för det fysiska som det psykiska. Och vart lekar man bäst? Vart finns de flesta och bästa möjligheterna till lek? Ute så klart. Utomhus finns exempelvis spännande naturmaterial och djur, möjligheter till stora och små leksaker, utrymme – ja, det mesta finns. Bara fantasin sätter gränserna för utomhuslek. Tur då att barns fantasi är i princip gränslös. Till och med det som normalt sätt görs inomhus kan göras utomhus – om man vill. Vissa lektioner skulle exempelvis med lätthet kunna förläggas ute. Men det handlar som sagt till stor del om vilja och att se uterummets möjligheter.

Bild: Maggie Smith @ freedigitalphotos.net

Enligt en artikel i Aftonbladet är bara 40 procent av alla barn mellan 6 och 11 år ute mer än 5 timmar per vecka. Det visar en, vad jag förmodar vara ovetenskaplig undersökning gjord av Friluftsfrämjandet tillsammans med barnkanalen Nickelodeon. Även om man mot bakgrund av bristande empiriska bevis bör vara försiktig med att dra för stora växlar av denna undersökning tycker jag ändå den förtjänar viss uppmärksamhet.

5 timmar i veckan är inte mycket. Tänk efter, det är inte ens 1 timme om dagen. Det är ingenting! När jag var på en Ur och Skur förskola var barnen ofta ute 5 timmar per dag. Visst det blir annorlunda senare, men barn i den här åldern, speciellt runt 6-7 år behöver mycket fysisk aktivitet. Vid 6-årsåldern inträffar nämligen det som kallas lilla puberteten. Under den perioden växer barnet snabbt, och har ett stort behov av fysisk aktivitet. De vill då också gärna sträcka och tänja på muskulaturen som inte hunnit anpassa sig till benstommens nya längd. (Jagtøien et al., 2002) Att då få gå ut och hänga och klänga i träd och lianer är jätteviktigt och positivt. Utöver det faktum att barn leker och rör sig mer utomhus är också den friska luften en anledning till att gå ut. Smittspridningen är så mycket mindre utomhus, och barnen blir av med överskottsenergi och i slutändan piggare och gladare.

Vissa kanske säger att barnen inte vill gå ut. Och visst kan det vara så, men oftast tror jag det beror på att det inte har blivit en vana för dem. Tänk själv, hur lätt är det att få en icke-motionär till att ut och gå/springa? Allt handlar om vanor. Ut och lek med barnen mycket i tidiga år. Det gäller såväl i förskolan som hemma. Låt de små liven exempelvis vara med dig ute i trädgården och stressa inte barnen till att gå in i onödan – låt barnen leka klart. Ha koll på barnen, men de måste få lov att testa sina gränser – gärna utomhus.

Läs också: ”Barn ska leka, inte träna” och ”Fler och bättre lekplatser åt barnen

 

Referenslista:

  • Jagtøien, G. L., Hansen, K., & Annerstedt, C. (2002). Motorik, lek och lärande. Göteborg: Multicare förlag.

Comments are closed.