Framtida Friskusar | barn och unga i fokus

Hälsa och utveckling för barn och ungdomar.

Tips på hur du får din bebis att somna

Kommentering avstängd

Vår sömn är viktig, även om det inte är helt fastställt varför. Hjärnans syrgasförbrukning är nämligen ungefär densamma när individen sover som när hon är vaken. Inte heller tycks det finnas några speciella fysiologiska processer som är beroende av sömn för att fungera på ett normalt sätt. Trots det är vi nog tämligen överens om att vi alla behöver vår sömn. Vi behöver däremot olika mycket sömn, bland annat beroende på ålder – där nyfödda och småbarn är i allra störst behov av att få sova. (Bjålie et al., 1998)

Bild: Dynamite Imagery @ freedigitalphotos.net

Det är dock inte alltid så lätt att få de små liven att somna. Ibland är de för pigga, och ibland är de för trötta. Det finns emellertid en del tips och knep som kan vara till hjälp när/om du vill få din bebis att somna. Alla tips kommer dock med all säkerhet inte att fungera på just din bebis, utan det handlar nog som vanligt om att prova sig fram. Nedan följer ett antal tips, som jag har samlat på mig, som förhoppningsvis hjälper din bebis att somna – och således återhämta sig.

Tips att prova på:

  • Undvik ögonkontakt – det stimulerar och exalterar.
  • Ta ett varmt bad innan läggdags. Använd gärna badsvamp, men undvik leksaker, höga röster etc.
  • Sov tillsammans, men i olika sängar.
  • Töm spjälsängen på onödiga saker som kan fånga uppmärksamhet.
  • Lite lavenderolja i närheten kan vara lugnande – inte under 6 månader eller om ditt barn är känsligt.

Fler tips tar vi en annan gång.

Som avslutning, kolla in denna urgulliga video!


Referenslista:

Bjålie, G. J., Haug, E., Sand, O., & Sjaastad, Ø. V. (1998). Människokroppen. Fysiologi och anatomi. Stockholm: Liber AB.

Comments are closed.