Framtida Friskusar | barn och unga i fokus

Hälsa och utveckling för barn och ungdomar.

Tips på hur du får barn att äta mer grönsaker

Kommentering avstängd

Ytterst få människor når enligt Statens Folkhälsoinstitut (2011) det rekommenderade intaget av 500 gram frukt och grönsaker om dagen. Trots att den rekommenderade mängden frukt och grönsaker är aningen mindre för barn når inte heller de alltid upp till den föreslagna nivån. Utifrån egen erfarenhet tycks det framförallt vara grönsakerna som utgör ett problem för de yngre. Med anledning av det tänkte jag dela med mig av några tips som jag samlat på mig – tips på hur du får barn att äta mer grönsaker.


Bild: xedos4 @ freedigitalphotos.net

5 enkla tips att tillämpa:

  • Skiva grönsaker och lägg på smörgåsen.
  • Ge barn grönsaksstavar medan du lagar mat. De är ofta hungriga och då slinker till och med grönsaker ner.
  • Ät sallad/grönsaker innan ”huvudrätten”.
  • Blanda inte grönsaker – servera dem i separata skålar.
  • Finriv rödbeta och blanda i pannkakssmeten – rosa prinsesspannkakor!

Fler tips kommer vid ett annat tillfälle.


Bild: freedigitalphotos.net

Ha i åtanke att barn är vana vid den söta smaken från bröstmjölken. De kan därför ha svårt för vissa rotfrukter och gröna grönsaker i början. Det kan därför krävas lite tålamod vid introduktion av nya smaker. Låt dem prova tidigt och ät gärna grönsakerna själv för att visa att de är okej.

 

Referenslista:

  • Statens Folkhälsoinstitut. (2011). Frukt- och grönsakskonsumtion. Utdrag från den nationalla folkälsoenkäten över läns- och kommundata 2007-2010. Östersund: Statens Folkhälsoinstitut.

Comments are closed.