Framtida Friskusar | barn och unga i fokus

Hälsa och utveckling för barn och ungdomar.

Sätt att lindra mensvärken

Kommentering avstängd

Minst en vecka per månad förstörs, mer eller mindre, för oss tjejer. Som ni förstår talar jag om mensen och dess ständiga följeslagare – mensvärken. Alla tjejer drabbas inte av värk, och dessa skonade individer ska var ytterst tacksamma, men faktum är att de allra flesta drabbas i någon utsträckning. Vi kan nog alla komma överens om att denna vecka är ett återkommande helsike. Många gånger har vi nog alla funderat hur i hela friden han däruppe tänkte när han hittade på denna lösning. Men hur som helst, den smärta som många måste uthärda är fruktansvärd. Jag har själv aldrig varit något extremfall, men jag har hört talas om tjejer som haft så ont att de svimmar och spyr om vartannat. Den mer ”normala” smärtan är emellertid fullt tillräcklig för att kasta in handduken och stanna hemma i sängen – ihopkrupen i fosterställning. Men vem vill det? Vem vill att denna, ogenomtänkta lösning, ska styra våra liv?

Bild: John Kasawa @ freedigitalphotos.net

Jag tänkte samla ihop ett antal tips för att lindra smärtan. Jag har själv inte provat alla, men som med så mycket annat handlar det väl om att prova sig fram. Förhoppningsvis hittar du något som fungerar. P-piller är inte inkluderat, men är ett alternativ.

VÄRME
En klassiker som faktiskt fungerar ganska bra. Värme får nämligen musklerna som krampar att slappna av. Att bli kall precis före och under mensen är alltså ingen höjdare. En varm dusch/bad kanske? En kanske bekvämare variant är att lägga någon slags värmedyna eller varm vetekudde på magen. Använd fantasin.

SMÄRTLINDRANDE MEDICIN
Det finns ju en hel uppsjö av varianter här. Man får helt enkelt prova sig fram vilken som fungerar bäst. Vi är alla olika. Det finns såväl receptfria som receptbelagda som fungerar. Själv har jag mest använt mig av Pronaxen genom åren (finns numera receptfritt på Apoteket), men det är ingen universallösning. Oavsett medicin är det viktigt att inte vänta tills du har riktigt ont, utan ta en tablett så fort du känner att smärtan är på gång. Då hinner du ofta stoppa upp det. Hittar du inte rätt i denna djungel kanske du ska tala med medicinsk personal för tips?

”NATURLIGA MEDICINER/BOTEMEDEL”
Utan inbördes ordning, då jag inte ens har provat alla … transbärsjuice, pepparmyntsolja, hallonbladste, brännnässelte, kaffe, ingefära, mango, yoga, akupunktur. Jag har några till, men de lämpar sig inte till yngre.

LIGG I FOSTERSTÄLLNING
Det ska tydligen vara så att kroppen per automatik vet att denna position hjälper magmusklerna att slappna av. Enbart att ligga i fosterställning kanske inte hjälper särskilt mycket, men i kombination med en värmedyna och någon medicin så bör det fungera.

VITAMINER
Vitaminer är bra mot mycket. Vissa vitaminer och mineraler tycks även ha viss smärtlindrande effekt.  Under din mens, ät därför gärna mat som innehåller mycket zink, kalcium och vitamin B.  Fullkorn, och mycket frukt och grönsaker är också bra.

FYSISK AKTIVITET
Det kan kännas jobbigt att delta på idrottslektionen/ge sig ut på promenad eller något liknande när man har mens. Men det kan faktiskt hjälpa lite mot mensvärken, då musklerna slappnar av lite och endorfiner frigörs. Det kan också ge viss effekt att dagarna innan mensen vara lite extra aktiv.

AROMATERAPI
Jag kan personligen ingenting om aromaterapi, men ett varmt bad med oljor och tända ljus kan kanske ha viss effekt. Aromaterapi ska ju, om jag förstår det rätt, vara mycket lugnande och behagligt – så varför inte?

MASSAGE
Massage är alltid skönt. Och magmassage kan fungera bra mot såväl mensvärk som förstoppning. Du kan också göra den själv, vilket är en fördel. Mjuka cirkulära rörelser med visst tryck bör få musklerna att slappna av och såldes lindra smärtan.

Har ni fler tips så får ni gärna dela med er!

Comments are closed.