Framtida Friskusar | barn och unga i fokus

Hälsa och utveckling för barn och ungdomar.

Nyttig och lätt plockmat för barn

Kommentering avstängd

Börjar det bli dags att introducera ditt barn för lite tuggmotstånd och kanske lite nya smaker? Kanske skulle då lite nyttig plockmat, som barnet själv kan stoppa i munnen, vara ett alternativ? Och kom ihåg, kostråd för barn över ett år är i stort sett desamma som för en vuxen – med undantag för mängden mat givetvis. Barn behöver, till skillnad från vuxna, många och små portioner. Exempelvis kan det vara bra att ge hungriga barn något litet att tugga på innan maten är färdig att serveras.

Bild: Marco Torresin @ freedigitalphotos.net

Exempel på nyttig, vitaminrik och lätt plockmat/mellanmål att testa:

  • Avokadobitar
  • Bananbitar
  • Gröna ärtor (kokta)
  • Persikobitar (skalad)
  • Kokta linser
  • Kycklingbitar (kokt/grillad – men ta bort skinnet)
  • Makaroner (helst fullkorn)
  • Morotsbitar (kokta)
  • Ostkuber
  • Tofukuber
Ja, det finns givetvis oändligt många alternativ – så detta är bara några få exempel. I stort sett allting går ju att tillaga/förbereda på detta sätt. Grönsaker, frukt, fisk etc. Du behöver inte krångla till det. Har ni exempel på populära alternativ är ni väldigt välkomna att höra av er.

Läs också:

Comments are closed.