Framtida Friskusar | barn och unga i fokus

Hälsa och utveckling för barn och ungdomar.

Delicatos reklamkampanj

2

Trots att jag är utbildad inom området hälsa tycker jag ofta att debatten, som framförallt sker i olika medier, fokuserar på fel saker. Med det inte sagt att jag inte förespråkar en hälsosam och varierad kost (men vad den består av, därom tvistar de lärde), i kombination med fysisk aktivitet. Jag tycker bara att alltför mycket av bevakningen fokuseras till att rasa si och så många kilon i vikt per vecka, och om förbud hit och förbud dit. Sällan handlar det enbart om att må bättre i landet lagom, när media är i farten. Visst, jag förstår att det handlar om att sensationalisera, men det finns väl ändå gränser?

Jag tror personligen inte på olika förbud och ser heller inget fel i att festa till det med fikabröd eller liknande emellanåt. Allt handlar om att förbruka dessa onyttigheter i måttliga mängder. Men jag kom nyligen att tänka på Delicatos reklamkampanj som mötte oss konsumenter för ett antal månader sedan. Reklamkampanjen som drev med det mesta inom hälsa. Kommer ni ihåg vilken jag menar? Om inte, se några exempel nedan.


Bilderna tillhör Delicato Bakverk AB @ delicato.se

Visst är den rolig, och på sätt och vis kan jag tycka att den är absolut briljant. Håller min vän, som driver marketainment.se med? Många gånger har jag exempelvis pustat och stönat över alla nya dieter som poppar upp i tid och otid, men samtidigt undrar jag i mitt stilla sinne vad den här typen av reklam får för effekt. Vilket budskap sänder den ut? Hur tolkas och uppfattas den av såväl unga som gamla? Vi kan alla intala oss själva att vi inte påverkas av reklam, men det är inte sant. Så, är det verkligen okej att driva med allting – även pedagogiska hjälpmedel såsom kostcirkeln, matpyramiden och nyckelhålet som Delicato gör? Man kan gnälla och tycka hur illa som helst om alla experter som viftar med sina pekpinnar angående vad vi ska och inte ska äta, men i grund och botten vill nog de flesta av oss ändå leva ett aktivt och hälsosamt liv.

Så vad tycker ni, ser ni något problem med Delicatos reklamkampanj sett ur ett hälsoperspektiv?

  • http://www.marketainment.se/ Magnus

    Kul med rolig reklam! Det blir ju så mycket roligare då :)

    Jag tycker personligen att Delicatos annonser är fullkomligt briljanta, de driver med hälsotermer och jag tror faktiskt de flesta konsumenter både förstår och vet att vad som finns på affischerna inte är speciellt nyttiga. Kanske är det bara bra att man parar ihop hälsa och ”ohälsa” på det här sättet, förhoppningsvis börjar folk träna för att kunna unna sig saker och det skulle enligt mig ge en dubbelt positiv effekt på den mentala hälsan.

    Den övriga reklamvärlden gillar förresten också Delicatos kampanjer och en jury och folket har röstat fram den här annonsen (http://www.resume.se/_internal/cimg!0/fij8ixr9i20780ii94zy2td9wwjo0ff/DN%3as%20Reklamcupen%20r%C3%A4ddad.jpeg) till kvartsfinal i reklamtävlingen DN Reklamcupen som pågår just nu.

    Reklam ska vara kul och det ska hälsa också vara! Det blir så mycket roligare då :)

    • Louise

      Ja, kanske det. Jag vet inte, det var bara något som jag kom att tänka på :-)