Framtida Friskusar | barn och unga i fokus

Hälsa och utveckling för barn och ungdomar.

Behöriga vs. obehöriga lärare

Kommentering avstängd

Jag läste idag en artikel om att även fritidspedagogerna vill bli legitimerade nu. Jag är inte särskilt insatt i debatten angående legitimation för lärare, men lite har jag ändå läst om det. Nu tänker jag varken predika för eller emot det, utan ta upp något annat i relation till denna fråga.

Bild: jscreationzs @ freedigitalphotos.net

I mångt och mycket är det bra med behöriga lärare inom skolan. Det tycker jag också. De besitter ofta en kompetens som vi andra inte har. En kunskap de fått genom sin utbildning. Men, detta tunnelseende vad gäller behörighet hit, och behörighet dit gör mig också smått galen. Bara för att en människa har gått en lärarutbildning av något slag betyder inte det per automatik att han/hon är en bra lärare. Och där tycker jag att det  här slår fel. Det måste ju finnas utrymme inom skolan för andra kvalificerade människor också – trots att de inte har sin examen inom ”rätt” område. Jag har stött på många lärare under min skolgång, och några av de absolut bästa av dessa har faktiskt saknat behörighet. Nej, att blint stirra på om en person är utbildad lärare eller inte måste upphöra. Skolan och framförallt barnen kommer att gå miste om fantastiska utbildare annars. Är rätt person för jobbet utbildad lärare – fine. Men står man som arbetsgivare i valet och kvalet, och den bästa kandidaten faktiskt saknar en akademisk lärarutbildning måste det ändå finnas utrymme för denne. Det tycker i alla fall jag. Men är ett pappersbevis viktigare så … ja, då är det väl det.

Comments are closed.